بازنمایی مسائل اجتماعی ایران در شعرهای احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث و فروغ فرخزاد در خلال سالهای 1355 ـ 1335
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم اجتماعی
- نویسنده مهدی گوهریان
- استاد راهنما حسین ابولحسن تنهایی عالیه شکربیگی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی جامعه شناسی ادبیات به عنوان شاخه ای از جامعه شناسی معرفت است. ادبیات به عنوان نوعی شناخت یا آگاهی همواره تحت تأثیر جامعه بوده و به طور متقابل بر جامعه تأثیرگذار است؛ شناختی که حاصل هم فراخوانی پاره عینی و ذهنی است. واقعیت و مسائل اجتماعی ایران همواره در طول تاریخ در اشعار شاعران انعکاس یافته اند و این امر در قالب شعر نو بسیار نمایان است. در همین راستا، این پژوهش به مسائل اجتماعی مطرح شده در شعرهای احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث و فروغ فرخزاد در خلال سالهای 1355- 1335 (سالهایی حساس در تاریخ ایران) پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش، کتاب های شعر این سه شاعر در سالهای مذکور است که داده های مورد نیاز با روش کتابخانه ای و اسنادی جمع آوری گردیده است. ذهنیت و عینیت های مطرح شده در شعرهای مذکور و برآیندهای آنها، طبق مدلی عام (تحلیلی) دیالکتیکی استخراج گردیده و مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفته اند. نتیجه ای که به دست آمده، مبنی بر این است که مسائل و واقعیت های اجتماعی در شعرهای این سه شاعر به صورت نمادین، نمود بسیار بالایی دارند و برآیندهای جامعه گرایی (سوسیالیسم)، حرکت ریشه ای (رادیکالیسم)، پدیدارشناسی، وجودگرایی (اگزیستانسیالیسم)، خداباوری و عرفان، انسان گرایی (اومانیسم)، زن گرایی (فمنیسم)، احساس گرایی (رمانتیسم)، عمل گرایی (پراگماتیسم) و واقعیت گرایی (رئالیسم) از اشعار این سه شاعر استخراج گردیده است.
منابع مشابه
توصیف در آثار چهار شاعر معاصر(نیما یوشیج،مهدی اخوان ثالث ، احمد شاملو و فروغ فرخزاد)
توصیف نوعی شیو? بیان است که به وسیل? آن می توان اشیاء، آدم ها، رفتارها یا صحنه ها را با کلمات آفرید یا نمایش داد. توصیف از ویژگی های اساسی شعر معاصر است و نیما آن را جزو مسائل محوری نظریّ? خویش قرار داده است. مسأل? این رساله بررسی ویژگی های توصیف یعنی موضوع، انواع، تکنیک و کارکردهای توصیف در شعر چهار شاعر برجست? معاصر (نیما، اخوان ثالث، شاملو و فرّخزاد) بویژه بر اساس نظریّ? توصیفی نیماست. بررسی ها...
15 صفحه اولتاثیر شاهنامه فردوسی بر شعر مدرن (فروغ فرخزاد، مهدی اخوان ثالث، احمد شاملو)
شعر و شاعری و زبان، فرایندی است که در طول زمان اتّفاق می افتد و در تمامی دوران های مختلف زمانی، در ساخت یک زبان واحد به هم مرتبط است. از این رو نقش و بازتاب عناصر زبانی دوره های پیشین ادب فارسی در شعر دوره های بعد از خود، از جمله دوران معاصر، نقش مهمّ و شایسته ی پژوهش و بررسی است. شاهنامه ی فردوسی به عنوان یکی از متون نظم کلاسیک ادب فارسی، از تأثیرگذارترین آثار در نظم و نثر دوره ی معاصر می باشد. ...
15 صفحه اولمرگ و مرگ اندیشی در اشعار اخوان ثالث، شاملو و فروغ فرخزاد
مرگ و زندگی پیوسته دو عنصر مهم و برجسته در دیدگاه اندیشمندان بوده است؛ شاعران معاصر ایران به مرگ از چشماندازهای گوناگون نگریستهاند. در این میان، سه شاعر شاخص پس از نیما، (خوان، شاملو و فروغ) اهمیت ویژهای دارند.در این جستار به شیوهی تحلیل محتوای کیفی، اندیشه و احساس سه شاعر معاصر ایرانی، (اخوان، شاملو و فروغ) دربارهی مرگ و زندگی ارزیابی شد؛ به این منظور با جستجو در دیوان این شاعران، همهی ش...
متن کاملشگردهای روایت در شعرهای روایی مهدی اخوان ثالث
از مهمّترین ویژگیهای شعر مهدی اخوان ثالث (1307-1369) روایی بودن آنهاست؛ امّا آنچه به شعرهای روایی او برجستگی ویژهای میبخشد و آن را از آثار شاعران معاصرش متمایز میسازد، شیوهها و شگردهای او در روایت است. وی در شعر از عنصر روایت به گونهای خاصّ استفاده کرده است که با وجود نقش برجستة بسیاری از شگرد (=تکنیک)ها، ساختار روایی شعر هرگز لطمهای به جوهر شعر نمیزند. به عبارت دیگر، در آثار او بیش از آ...
متن کاملبررسی نقش نشانههای سجاوندی در شعرهای نیمایی مهدی اخوان ثالث
نشانههای سجاوندی از ابزارهای نسبتاً جدید رسمالخط فارسی هستند که در گفتار مکتوب جایگزین لحن و دیگر اشارههای شبهکلامی در گفتار شفاهی میشوند. جستار حاضر نشانههای سجاوندی را در شعرهای نیمایی مهدی اخوان ثالث (م. امید) مورد بررسی قرار میدهد و در صدد پاسخگویی به این پرسش است که علائم سجاوندی چه نقش و کاربردی در شعر اخوان دارد. نگارنده به منظور پاسخگویی به سؤال پژوهش با بهرهگیری از شیوهی استق...
متن کاملبررسی تحول معنایی و ساختاری نماد در شعر معاصر(نیما یوشیج،مهدی اخوان ثالث،سهراب سپهری،فروغ فرخزاد،احمد شاملو)
در این پژوهش به بررسی تحول معنایی و ساختاری نماد در شعر معاصر فارسی پرداخته ایم.نماد یکی از عناصرمهم زیبایی سخن در شعر معاصر است.گستره دامنه تأویل پذیری نماد ،ایجاب می کند شناخت درستی از عوامل ایجاد آن داشته باشیم.این بررسی نشان داد شرایط اجتماعی،سیاسی،اقتصادی،روحی و شخصی هرشاعر در شکل گیری نماد موثر است.نماد های جدید وهمچنین تغییر معنای متعارف نماد های پر کاربرد(تحول نماد) ، به جهت جلوگیری از ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023